Met haar magere gestalte, bleke huid, lange rode haren en gelaten gezichtsuitdrukking is Elizabeth Siddal de muze en hét vrouwelijk ideaalbeeld van haar man Dante Gabriel Rossetti en de andere kunstenaars uit zijn kunstenaarskring. Ze wordt in allerlei gedaantes vastgelegd en inspireert ze gedurende haar korte leven en zelfs daarna. Ook na haar dood blijft haar echtgenoot haar schilderen en gaat hij over tot een macabere beslissing: het opgraven van Elizabeths lichaam.
Ophelia van Sir John Everett Millais in Tate Britain:
https://www.tate.org.uk/art/artworks/millais-ophelia-n01506
De bruid door Matthijs Maris in de Mesdag Collectie:
https://www.demesdagcollectie.nl/nl/collectie/hwm0197
De keukenprinses door Matthijs Maris in de Mesdag Collectie:
https://www.demesdagcollectie.nl/nl/collectie/hwm0198
De spiegel door Laura Theresa Alma Tadema-Epps:
https://www.demesdagcollectie.nl/nl/collectie/hwm0006
Spelevaren door Lourens Alma Tadema:
https://www.demesdagcollectie.nl/nl/collectie/hwm0003
Beate Beatrix van Dante Gabriel Rossetti in Tate Britain:
https://www.tate.org.uk/art/artworks/rossetti-beata-beatrix-n01279
Pentekening Pippa Passes van Elizabeth Siddal in Ashmoleon Museum Oxford:
https://collections.ashmolean.org/collection/browse-9148/object/51531
Pentekening Lover listening to music van Elizabeth Siddal in Ashmoleon Museum Oxford:
https://collections.ashmolean.org/collection/browse-9148/object/51530