Help mij op weg

Alle veelgestelde vragen
Podcast-aflevering

#3 Betrokkenheid van de onderwereld

De Taxioorlog | BNR
00:00:00 00:00:00
10 30

“Lachen, gieren en brullen was het vroeger bij de TCA. De taxiwereld zoals hij was, is niet meer”. Lidmaatschap van een criminele organisatie, het oplichten van chauffeurs, afpersing en het uitlokken van geweld. Daar wordt het trio Grijpink, van Gelderen en Janmaat van wordt verdacht. Jan den Hartog is al jaren bestuurslid van de TCA namens de chauffeurs, en schrikt zich rot over de staat van het bedrijf wanneer hij tijdelijk op de directeursstoel plaatsneemt.

De Taxioorlog is een journalistiek onafhankelijke productie van onderzoeksjournalist Sander ’t Sas, in samenwerking met BNR. Sander maakt als jonge verslaggever de taxioorlog mee, en bewaarde alle geluidsfragmenten jarenlang in zijn persoonlijke archief. Met de verhalen van Jan en Cees schetsen die fragmenten een ontluisterende beeld, én komen ze samen tot nieuwe inzichten.

Jan den Hartog wordt tijdelijk TCA directeur als Dick Grijpink en het TCA-bestuur vast komt te zitten. Op de waslijst met verdenkingen staat onder meer, witwassen van crimineel geld, het oplichten van eigen chauffeurs en afpersing.

Den Hartog weet niet wat hem overkomt als hij de administratie ziet. Er klopt weinig van, en financiële jaarverslagen ontbreken. Ook heeft hij sterke vermoedens dat er gefraudeerd wordt. Chauffeurs denken bijvoorbeeld leningen voor hun licenties te hebben afgesloten bij een bank, maar dat blijkt een bedrijf in handen van de TCA-leiding te zijn. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat grote sommen geld worden witgewassen via BV’s die in handen zijn van Janmaat en Van Gelderen. Amsterdams vastgoed wisselt soms wel drie keer per jaar van eigenaar, steeds voor een veel hoger bedrag.

Misdaadverslaggever John van den Heuvel interviewt John Mieremet, op dat moment een van de grootste criminelen in Amsterdam. Mieremet zegt dat ‘de TCA van hem is’, waarmee hij impliceert dat de TCA wordt gebruikt als witwasvehikel voor drugsgelden.

Als Grijpink en de bestuursleden na 30 dagen vrijkomen en de leiding weer overnemen, keert Den Hartog zich tegen de leiding. Andere chauffeurs vinden het ook onbestaanbaar dat het trio terugkeert, omdat er een strafrechtelijk onderzoek loopt en de heren van veel strafbare feiten worden beschuldigd. Kritische chauffeurs worden het slachtoffer van pesterijen van de leiding van de TCA, ze krijgen onder andere nauwelijks meer klussen via de centrale.

De Taxioorlog is een journalistiek onafhankelijke productie van onderzoeksjournalist Sander ’t Sas, in samenwerking met BNR.

Foto: © ANP / Jörgen Caris